24/10/2013
Σχεδόν (για να μην πω εντελώς) απαρατήρητες πέρασαν οι εκθέσεις
προόδου της Κομισιόν όσον αφορά στην έναρξη των ενταξιακών
διαπραγματεύσεων με την Τουρκία και την ΠΓΔΜ.
Κάθε μια από τις κρίσιμες αυτές εκθέσεις αποτελεί πραγματικό καταπέλτη για τους γείτονές μας.
Θα
έλεγε μάλιστα κανείς πως την κυρίαρχη θέση έχει η Ελλάδα και όσα εις
βάρος της πράττουν οι δύο χώρες που διακαώς επιθυμούν την είσοδό τους
στην ΕΕ, συνεχίζοντας ωστόσο την επιθετική και προκλητική συμπεριφορά
τους.
Το θέμα των σχέσεων καλής γειτονίας (που οφείλουν να
επιδιώξουν Άγκυρα και Σκόπια με την Αθήνα)προβάλλει επιτακτικό, ενώ
γίνεται ειδική αναφορά στην εκ μέρους της Τουρκίας διατήρηση του casus
belli.
Επιπλέον, ειδική αναφορά γίνεται στις καταγγελίες της
Αθήνας για παραβιάσεις και παραβάσεις εκ μέρους των τουρκικών μαχητικών,
καθώς και στις υπερπτήσεις πάνω από ελληνικά νησιά.
Ιδιαίτερο
ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Κομισιόν, για πέμπτη συνεχή φορά
προτείνει την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων, αλλά σπεύδει να
υπογραμμίσει ότι κάτι τέτοιο παραμένει υπό την αίρεση της εξεύρεσης μιας
αμοιβαία αποδεκτής λύσης στο θέμα της ονομασίας.
Συγκεκριμένα,
αναφέρεται ότι παραμένει σημαντική η εποικοδομητική προσέγγιση της ΠΓΔΜ,
προς τις γειτονικές χώρες και κράτη-μέλη της ΕΕ και ότι 20 χρόνια μετά
την ένταξη της ΠΓΔΜ στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, εκκρεμεί η εξεύρεση
λύσης στο ζήτημα της ονομασίας, υπό την αιγίδα των ΗΕ.
Και πως «η
εποικοδομητική προσέγγιση στις σχέσεις με τις γειτονικές χώρες παραμένει
σημαντική και θα πρέπει να αποφεύγονται πράξεις και δηλώσεις, οι οποίες
επηρεάζουν αρνητικά τις σχέσεις καλής γειτονίας».
Όσον αφορά στην
έκθεση προόδου της Τουρκίας, η Κομισιόν προβαίνει σε μακρά αναδρομή επί
των ελληνοτουρκικών σημείων τριβής και υπενθυμίζει τη «ρητή υποχρέωση
της Τουρκίας για σχέσεις καλής γειτονίας και την επίλυση συνοριακών
διαφορών», καθώς και την υφιστάμενη απειλή πολέμου («casus belli»)
σχετικά με την πιθανή επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Σύμφωνα
με την Επιτροπή, η Τουρκία θα πρέπει να δεσμευτεί στην αρχή των σχέσεων
καλής γειτονίας και της ειρηνικής επίλυσης των διαφορών σύμφωνα με το
Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, συμπεριλαμβανομένης, εάν αυτό θεωρηθεί
αναγκαίο, της δικαιοδοσίας του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης.
Και
το εξίσου σημαντικό: Η ΕΕ εκφράζει για ακόμη μια φορά σοβαρές ανησυχίες
και καλεί την Τουρκία να αποφεύγει κάθε απειλή ή ενέργεια κατά κράτους -
μέλους που θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τις σχέσεις καλής
γειτονίας και την ειρηνική επίλυση των διαφορών.
Μάλιστα, η
Επιτροπή σημειώνει ότι η Ελλάδα και η Κύπρος έχουν προβεί σε επίσημες
διαμαρτυρίες σχετικά με την παραβίαση των χωρικών υδάτων και του
εναερίου χώρου από την πλευρά της Τουρκίας, κυρίως με τις υπερπτήσεις
πάνω από ελληνικά νησιά.
Ειδική αναφορά γίνεται στις απειλές της
Τουρκίας σε ό,τι αφορά το κυριαρχικό δικαίωμα της Κύπρου για έρευνα και
εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, στην άρνηση της Άγκυρας να αποδεχθεί την
Κύπρο ως προεδρεύουσα χώρα του Συμβουλίου της ΕΕ, καθώς και στη μη
εκπλήρωση των υποχρεώσεών της προς την Κύπρο.
Υπογραμμίζεται ότι η
Τουρκία δεν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από το
Διαπραγματευτικό Πλαίσιο ΕΕ - Τουρκίας και αφορούν την Κύπρο, όπως η
εφαρμογή του Πρωτοκόλλου της Άγκυρας, η εξομάλυνση των σχέσεών της με
την Κύπρο, η άρση του βέτο για ένταξη της Κύπρου σε διεθνείς
οργανισμούς.
Ειδικά για το Κυπριακό, η Επιτροπή αναφέρει ότι, όπως
υπογραμμίζεται στο Διαπραγματευτικό Πλαίσιο και τα συμπεράσματα
Συμβουλίων, αναμένεται από την Τουρκία να υποστηρίξει ενεργά τις
συνομιλίες που έχουν στόχο τη δίκαιη, συνολική και βιώσιμη επίλυση του
Κυπριακού στο πλαίσιο του ΟΗΕ και με βάση τα σχετικά ψηφίσματα του
Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, αλλά και με βάση στις αρχές
στις οποίες εδράζεται η ΕΕ.
Η δέσμευση της Τουρκίας με συγκεκριμένους όρους για συνολική λύση είναι ουσιώδους σημασίας, επιμένει η Επιτροπή.
Συγκεκριμένα
επί του θέματος της ΑΟΖ, η έκθεση αναφέρει πως «η Τουρκία συνέχισε να
προβαίνει σε δηλώσεις που αμφισβητούν το δικαίωμα της Λευκωσίας για
γεωτρήσεις στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας και προς όφελος όλων των
Κυπρίων, απειλώντας με αντίποινα κατά εταιρείας της ΕΕ που έλαβε άδεια
γεώτρησης από την Κύπρο».
Και υπενθυμίζεται πως τα κυριαρχικά
δικαιώματα των κρατών - μελών της ΕΕ, περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη
σύναψη διμερών συμφωνιών για έρευνα και εκμετάλλευση των φυσικών τους
πόρων, σύμφωνα με το κοινοτικό κεκτημένο και το διεθνές δίκαιο,
συμπεριλαμβανομένης της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της
Θάλασσας
Σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις της Τουρκίας που απορρέουν
από το Διαπραγματευτικό Πλαίσιο ΕΕ- Τουρκίας, η Κομισιόν επαναλαμβάνει
ότι η Τουρκία δεν έχει εκπληρώσει την υποχρέωσή της να εξασφαλίσει την
πλήρη και χωρίς διακρίσεις εφαρμογή του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της
Συμφωνίας Σύνδεσης και δεν έχει άρει όλα τα εμπόδια σε ό,τι αφορά στην
ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων με την Κύπρο.
Επίσης,
υπογραμμίζει ότι δεν υπήρξε καμία πρόοδος όσον αφορά την εξομάλυνση των
διμερών σχέσεων της Άγκυρας με την Κυπριακή Δημοκρατία και υπενθυμίζει
ότι η Τουρκία, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις από το Συμβούλιο και
την Επιτροπή, δεν έχει ακόμη συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις της, όπως
περιγράφονται στη δήλωση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και των κρατών- μελών
της, της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005 και στα συμπεράσματα Συμβουλίου,
περιλαμβανομένων εκείνων του Δεκεμβρίου του 2006 και του Δεκεμβρίου του
2011.
Όλα αυτά, στις 16 Οκτωβρίου.
Λίγες μέρες μετά,
ανακοινώθηκε πως ξεπάγωσαν μεν οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την
Τουρκία και άνοιξε το Κεφάλαιο 22 για την Περιφερειακή Πολιτική (το
δέκατο τέταρτο κατά σειρά που ανοίγει για την Τουρκία), πλην όμως το
άνοιγμα ενός ανώδυνου κεφαλαίου έρχεται να επικυρώσει τις ευρωπαϊκές
ενστάσεις, όπως αυτές εκφράστηκαν με την έκθεση προόδου.
Κι’ αυτό, διότι ακριβώς πρόκειται για ένα κεφάλαιο που δεν περιλαμβάνεται στα οκτώ Κεφάλαια που, με ομόφωνη απόφαση, το Συμβούλιο της ΕΕ πάγωσε το 2006 λόγω της μη συμμόρφωσης της Τουρκίας προς τις υποχρεώσεις της έναντι της Ένωσης που αφορούν το Πρωτόκολλο της Άγκυρας και την αντιδήλωση του Σεπτεμβρίου 2005.
Και βέβαια, δεν συγκαταλέγεται στα έξι Διαπραγματευτικά Κεφάλαια που πάγωσε μονομερώς η Κύπρος το 2009 (σημειώστε ότι η Κύπρος έδωσε τη συγκατάθεσή της για το άνοιγμα του Κεφαλαίου 22).
Και αυτό αποτελεί μήνυμα πως για να ανοίξουν τα «παγωμένα» κεφάλαια, η Τουρκία πρέπει να συμμορφωθεί.
Όλα αυτά, επειδή κάποιοι κάνουν ό,τι μπορούν τα τελευταία χρόνια για να απομακρύνουν τους Έλληνες από την ΕΕ.
Χωρίς, βέβαια, να είναι σε θέση να μας πουν τι θα συνέβαινε στην περίπτωση που θα χάναμε την ευρωπαϊκή μας ασπίδα.
Προφανώς επειδή δεν θέλουν να σκεφθεί ο λαός πως πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος μιας ακόμη μεγαλύτερης καταστροφής…
Κι’ αυτό, διότι ακριβώς πρόκειται για ένα κεφάλαιο που δεν περιλαμβάνεται στα οκτώ Κεφάλαια που, με ομόφωνη απόφαση, το Συμβούλιο της ΕΕ πάγωσε το 2006 λόγω της μη συμμόρφωσης της Τουρκίας προς τις υποχρεώσεις της έναντι της Ένωσης που αφορούν το Πρωτόκολλο της Άγκυρας και την αντιδήλωση του Σεπτεμβρίου 2005.
Και βέβαια, δεν συγκαταλέγεται στα έξι Διαπραγματευτικά Κεφάλαια που πάγωσε μονομερώς η Κύπρος το 2009 (σημειώστε ότι η Κύπρος έδωσε τη συγκατάθεσή της για το άνοιγμα του Κεφαλαίου 22).
Και αυτό αποτελεί μήνυμα πως για να ανοίξουν τα «παγωμένα» κεφάλαια, η Τουρκία πρέπει να συμμορφωθεί.
Όλα αυτά, επειδή κάποιοι κάνουν ό,τι μπορούν τα τελευταία χρόνια για να απομακρύνουν τους Έλληνες από την ΕΕ.
Χωρίς, βέβαια, να είναι σε θέση να μας πουν τι θα συνέβαινε στην περίπτωση που θα χάναμε την ευρωπαϊκή μας ασπίδα.
Προφανώς επειδή δεν θέλουν να σκεφθεί ο λαός πως πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος μιας ακόμη μεγαλύτερης καταστροφής…
No comments:
Post a Comment